Saturday, 17 January 2015

10 SEBAB JERAWAT ANDA TUMBUH

HILANG KEYAKINAN DIRI AKIBAT KULIT BERJERAWAT

Teringat lagi ..masa mengandungkan Faheimy..masa tu tengah dok sambung belajar ..part time study..mengajar sambil belajar…tak sangka pula masa tu Allah nak bagi saya seorang lagi cahaya mata….dengan keadaaan saya yang sibuk.. setiap hari di sekolah dan waktu malam serta sabtu dan ahad sibuk ke kelas di Melaka…sangat memenatkan…Tetapi  itulah rezeki namanya…dalam tempoh belajar dapat anak dan dapat Ijazah…

Dek kerana kesibukan kerja dan belajar, say atak kisah sangat tentang penjagaan kulit..masa tu tak pakai pun pencuci muka macam sekrang..apa yang Nampak jual kat kedai ,itulah saya hentam…macam macam jenama pun ada..tak pernah check pun kandungan..Dalam empoh 5 bulan mengandung..kulit muka mula dinaiki jerawat jerawat halus seperti ruam…kemudian semakin banyak naik dibahagian belakang badan.Disebabkan saya mengandung, saya tak berapa kisah sangat sebab pada fikiran saya itu hanyalah disebabkan perubahan homon..


JANGAN TUNGGU SEHINGGA BEGINI JADINYA..


Setelah sampai ke saat kelahiran, jerawat saya semakin banyak ..pastu tangan ni tak tau duduk diam..nak usik usik kat muka..dan yang paling teruk sekali adalah dibahagian dahi…kesan parut menjadikan kulit dibahagian dahi sangat buruk...semasa dalam pantang..jerawat berkurang tetapi kesan parut hitam masih kelihatan..Bila pakai tudung ..tarikkan ke depan sikit…tak la Nampak sangat….bermula dari saat itulah kulit muka saya semakin bermasalah..tona kulit tidak sekata, jeragat mula naik di pipi dan di atas hidung..masa tu masih lagi try macam macam produk..tapi setakat bagi putih kulit  saja..lepas tu jadi balik kerana rawatan itu hanya dari luar sahaja.Kebanyakan produk tersebut menggunakan bleech untuk memutihkan kulit…

Apakah punca sebenar kehadiran jerawat naik  di wajah kita?? Jerawat yang banyak memang telah mengurangkan keyakinan & boleh buat saya jadi stress dengannya. Parut-parut jerawat yang ada pun tak hilang lagi dah datang yang baru...runsing mengenangkannya
10 SEBAB yang  menyebabkan jerawat:
1.Perubahan hormon
Apabila berlaku perubahan hormone seperti akhir baligh remaja, mengandung, datang  haid ataupun menopause bagi wanita, jerawat akan timbul disebabkan hormon dalam badan,iaitu hormon androgen (testosterone) yang ada dalam badan lelaki dan wanita. Kebiasaannya seawal seminggu sebelum kedatangan period sehingga seminggu setelah habis period,jerawat akan mudah naik pada bila-bila masa. Ketidakstabilan hormon ini kadang-kala terkawal dan sekiranya tidak terkawal, masalah ini akan berlanjutan. Majoritinya adalah dalam belasan tahun dan awal 20 ‘an - 40 'an. Selain daripada itu, penggunaan pil perancang, ubat steroid, vitamin B12 juga menyebabkan perubahan hormon berlaku
2.Tekanan (Stress) 
Sesetengah dari jerawat timbul dari ketegangan dan stress emosi yang dihadapi setiap hari. Ini mungkin dari penghasilan minyak dan sebum dikulit yang bertambah.Tekanan ada dua, sama ada emosi atau fizikal.

  • Tekanan fizikal:
  •  Exercise atau bersukan tanpa rehat yang cukup
  • Tidur yang tidak mencukupi/tidur lewat/tidur tidak teratur
  •  Jadual seharian yang sangat ketat
  •  Merokok, pengambilan dadah

    Tekanan emosi:
  • Bimbang atau kerisauan yang berlebihan
  • Buli
  • Masalah hubungan rumah tangga atau kekasih
  • Kerja /study yang banyak
3.Pemakanan
Pemakanan yang tidak seimbang seperti kacang,makanan berperisa,seafood (udang,ketam,sotong,kerang),budu,belacan,makanan berminyak/bergoreng,telur,daging,ayam goreng,makanan berlemak spt santan,dairy products spt susu lembu,coklat.

 4.Toksin

Jika kita tak pernah membuang toksin sejak pengambilan pemakanan yang tidak terkawal sehingga umur kita mencecah 30 tahun, bermakna dah macam-macam sisa toksin terkumpul dalam badan kita ni. Jika sistem semula jadi tubuh kita tak mampu untuk membuang toksin tersebut secara semula jadi, itulah yang akan menyebabkan kulit mudah kusam, berjerawat dan banyak lagi keburukan lain


5.Faktor Genetik

Ada keturunan di mana kulit mukanya tidak bermasalah seperti golongan arab yang rata-rata bermuka putih licin, dan tidak berminyak manakala jerawat menghantui hidup golongan asia. Kat Malaysia memang top dengan produk antijerawat dan tidak mendapat sambutan oleh masyarakat Arab. 


6.Allergic atau alahan

Alergic atau alahan apabila menggunakan kosmetik,foundation,cream muka baru atau pencuci muka baru yg ada bahan-bahan chemical tertentu yg tidak sesuai dgn kulit. Cara pembersihan make up yang tidak betul juga menyebabkan liang roma tersumbat. Pakaian yang ketat atau apa saja yang menutup liang minyak juga memberi masalah jerawat di kulit. Bukan tumbuh kat muka je,..kat badan pun ada..jangan tak tahu ye.


7. Perubahan biologi badan

Ada segolongan individu kandungan minyak (sebum) di kulit berubah komposisi. Ada pulak golongan yang menghadapi perubahan pada sel kulit muka


8.Persekitaran & Pencemaran

Habuk atau udara yang tercemar seperti asap dan bahan kimia terutamanya di bandar-bandar besar,kilang-kilang boleh menyebabkan jerawat dihadapi oleh hampir semua penduduk kawasan tersebut. Bahan-bahan ini menutup liang roma dan menyebabkan inflammasi (radang) kemerah-merahan pada kulit.


9.Jangkitan pada kulit & Resdung

 Kuman (bacteria) jenis propionobacterium acnes boleh membiak di kelenjar sebum di kulit kita dan menyebabkan jerawat. Atas sebab itu jerawat  dinasihatkan tidak dipicit kerana apabila dipicit, kuman di dalam kulit tersebar ke kawasan sekitar dan menyebabkan jerawat di permukaan yang lebih luas.tapi tula yang jenis tangan tak boleh dok diam harus je garu si jerawat tu kan..sudahnye tinggal parut segala.Inilah yang saya buat dulu sampai kulit dah tak rupa kulit…sekarang dah licin..hehe


10.Faktor Cuaca

Perubahan cuaca serta cuaca panas juga adalah faktor jerawat keluar. Iklim negara kita ni hujan panas je kan..iklim yang tak menentu ni pun boleh menjadi sebab timbulnya keadaan kulit berjerawat.


CARA HILANGAN JERAWAT DALAM MASA 10 HARI

Nak tahu bagaimana saya selesaikan masalah kulit saya? KLIK DISINI


KLIK DISINI: CARA MUDAH HILANGKAN JERAGAT KRONIK

CARA CEPAT HILANGKAN JERAWAT

5 comments:

  1. Punca Tumbuh, Naik Jerawat.
    http://lemangpanas90.blogspot.my/2015/08/punca-tumbuh-naik-jerawat.html

    ReplyDelete
  2. Sy pulak confuse faktor yg mana..umur 27 bru naik en J..T___T...xpndai nk stop pulak tu..yg paling geram kt dahi..

    ReplyDelete
  3. miss milo..kalau macam tu maskudnya jerawat awak naik mungkin sebab hormon tidak stabil.Kalau berminat saya boleh bantu
    whasapp akk 0108798077

    ReplyDelete
  4. Pls share sis guna pa yea untuk hilangkn parut jerwat

    ReplyDelete
    Replies
    1. rafidah omar, paling bagus ambil esp, gla, dan vitamin c. wasap saya 0108798077

      Delete