Friday 10 October 2014

BONUS BELI LAPTOP

Alamak ai..kenapa la time genting macam ni tiba tiba laptop aku tak boleh nak buka la pulak..Hari ni hari raya pulak tu..kedai semuanya dah tutup.Pening memikirkan apa aku nak buat .Tekan power on..keluar lampu tapi satu benda pun tak keluar..try juga banyak kali tapi hampa..Sedihnya..semua data dan gambar gambar ada dalam laptop ni..Adusss..okey tak pa ..try pakai laptop mini..eh lupa la nama dia..baru lepas format..pun satu benda pun tak ada..so esok jela pergi try hantar kedai..harap harap dapat la siap sebelum hari selasa..Hari selasa nanti ada kelas..

Sudah hampir 6 tahun dah aku guna laptop ni..dah berkali kali dah pergi format dan pergi betulkan..macam macam dah yang rosak..bulan lepas saja dah pergi upgrade..format semula..tapi ada juga error ..Laptop ni adalah laptop yang suami saya hadiahkan semasa hari lahir saya   6 tahun yang dulu..sebab tulah laptop ni saya tetap sayang dan simpan walaupun selalu sangat problem..Dari dulu lagi saya guna laptop ini untuk mengajar expecially fizik kat sekolah.Segala mak nenek nota dan latihan serta soalan soalan peperiksaan fizik dan matematik ada..Tu la pasal..sapa suruh tak simpan dalam external hard disk..ini pengajaran buat saya ...

Semenjak buat bisness shaklee , lagilah komputer ni macam nyawa..komputer adalah aset nak update blog, blog walking, buat poster dan mecari sebarang ilmu dan makluat daripada google..Rasa down betul..semua poster poster shaklee dan nota nota ada dalam laptop.Bila rosak...apa pun tak dapat buat..So coolkan diri..sabar tunggu esok.

Pagi pagi hari raya kedua raya Aidil adha..Kami 4 sekeluarga ke rumah kak long..hari ni kak long menjamu kami semua bersarapan pagi..Menu utama, bolognis..betul ke ejaan ni..ahh tak pa lah..janji ada bunyi..hehe..nasi lemak pun ada..selesai sarapan..misi utama diteruskan..mencari kedai servis komputer..Pusing satu Masjid Tanah..setiap kedai komputer dah pergi..hampanya..semuanya tutup..so pilihan terakhir ialah PC World berhampiran pejabat pos masjid tanah..

Okey..masuk kedai..tak da pelanggan..so dia layan aku..bila cakap nak check komputer, tauke kedai tu panggil staff dia..oh my students..xxxx nama dia..mula mula nak cakap..eh awak ni x SGB kan? tersentot aku..haha..bila dia tengok muka aku jer..tegur pun tak..terus amik laptop terus pergi check..Dalam hati aku kata..mmm..mungkin dia masih ada rasa kurang senang kut kat aku...atau memang wajah aku sudah tidak dikenali kt..dah tuo..tapi rasanya baru 3 tahun kut lepas SPM..biasanya x students SGB yang jumpa paling tidak akan senyum kat cikgu dia..tapi dia ni..buat macam tak kenal langsung..haha..never mind..anggaplah dia tak kenal..semoga dia dapat bekerja dengan baik dan suatu hari nanti dia mempunyai kedai komputer miliknya sendiri..

Eh melalut la pulak..lepas jer dia dah check..tokey kedai kata..komputer tu rosak samada motherboard yang rosak atau screen yang rosak.Kalu kedua duanya nak dibetulkan , kos utuk betulkan motherboard atau screen ialah antara RM 400 ke RM 500..fuyoooo..mahalnya..leh beli laptop baru tu..Dah la mahal..ambil masa betulkan sampai 2 ke 3 minggu..Oh tidak!!!!!..mati kutu la aku..macamana nak buat kerja sekolah ..macamna nak buat shaklee?3 minggu ???

Dalam hati ada cinta...bila tengok kakak ipar dah beli laptop jenama ASUS hari tu..harga pun ok..tanya tanya tokey..akhirnya capai keputusan untuk beli laptop..Tak dirancang..tapi sudah jadi terpaksa..Dengan mengeluarkan semula internal hard disk dari laptop lama..Alhamdulillah semua data yang ada tidak hilang dan boleh digunakan semula ..syukur syukur..tapi tak da duit cash..baru tadi masukkan duit belian barang shaklee dalam bank..huhu..kena pergi bank semula..Akhirnya komputer ini menjadi milikku..

So inilah accessories yang PC WORLD bagi selepas mengecek free gift...So total barang ialah
RM 1120.00...cash and cary..

JENAMA     : ASUS
HARGA       : RM 1099
CPU              : INTEL BAYTRAL M QUAD -CORE 2930 UP TO 2.16 GHz
ODD             : DVD SUP.MTI
MEMORY    : 4GB
HDD             : 500 GB
WARRANTY: 12 MONTH
USB 3FASTER 10 X THAN USB 2.0


FREE GIFT

1. KEYBOARD PROTECTOR
2. HANDY DRIVE USB FLASH DRIVE
3. WIRELESS MOUSE
4. COOLER  PAD/ NOTEBOOK ONE BIG FAN C

Okey..syukur alhamdulillah..dek kerana laptop kesayangan ku dah rosak teruk..akhirnya dapat juga laptop baru..walaupun aku ni tak pandai nak pilih komputer yang canggih manggih ,cukuplah sekadar boleh edit edit gambar..boleh buat soalan, dan layari internet..Paling bersyukur..duit yang digunakan untuk beli laptop ni adalah hasil daripada duit bonus shaklee....Alhamdulillah..Laptop yang cik hubby ai bagi tu akan disimpan sebagai kenangan kottt...kalau rajin pergi betulkan papan mak dia (motherboard) bagilah anak anak guna..hehe..alhamdulillah...Kalau rajin bisness shaklee dengan seriuosnya..bukan setakat laptop dapat beli..rumah 1 juta pun boleh beli..semuanya tidak mustahil dan semuanya bergantung pada usaha sendiri...k..bye..



su|shaklee Masjid Tanah|Kuala Sungai Baru|Sungai Udang|Pengkalan Balak|ALorgajah|Pos seluruh Malaysia.


No comments:

Post a Comment