Saturday 27 September 2014

PETUA KEMBALI LANGSING SELEPAS BERANAK 5

Hari ni terasa pulak nak share tentang amalan saya dalam pantang. Walaupun dah beranak 5 berat badan saya masih lagi maintain macam muda muda dulu...hehe..Sebab tu saya sangat menyarankan kepada ibu ibu sekalian agar menitik beratkan amalan berpantang selepas melahirkan anak.Ke lima lima nak saya lahirkan secara normal

Jadi saya nak celoteh sikit pasal anak muda sekarang.Ramai juga di kalangan anak muda sekarang yang tidak endahkan waktu berpantang.Biasanya saya berpantang selama 44 hari.Itu pun dah cukup baik.Ada juga kawan kawan yang berpantang sehingga  100 hari.Tapi saya tak mampu nak buat macamtu..Tapi ada lagi yang langsung tak mampu nak buat 44 hari jer pun.Baru 2 minggu dah kendong baby ke shopping complex.Memang sekarang korang rasa badan sihat.Tapi tunggulah nanti ,bila usia masuk 30 an jer dah mula sakit sana sini.Longgar sana sini.

Amalan dalam pantang cara saya:

1.Pemakanan.1 minggu pertama saya hanya makan ikan yang di goreng dengan kunyit hidup serta sayur sawi yang di masak kering.Memang kering betul.Tak da air. Pedas pun tak..Telan je lah.Ini bagi mengelakkan daripada bayi tak dapat tahan pedas dan mugkin sakit perut jika ibu makan yang pedas pedas.Langsung tak makan buah buahan yang sejuk seperti betik.Buah tempatan biasanya sejuk.Takut pulak kena kancing gigi.

Apabila masuk minggu ketiga atau ketik luka dah elok, barulah mak bagi makan ayam atau telur serta lauk berkuah.Baru la terasa nikmat nak makan.

2.Bengkung.Wajib berbengkung.Hari pertama ja dan pakai bengkung sebab bila kita pakai bengkung,perut yang menggelebeh selepas melahirkan bayi akan terasa lebih kejap.So mudah untuk bergerak.

Sebelum bengkung..ramuan yang perlu disapu pada perut.

  • minyak angin
  • kapur ditambah dengan limau.ia dipercayai akan memanaskan bahagian perut dan disamping tu dapat membantu mengecutkan semula otot otot perut yang dah kendur.tapi tahan jerlah..panas berpeluh peluh..dan gatalnyer..tapi sebab nak slim..kugagahi jua
  • paling elok pakai bengkung adalah di waktu pagi selepas mandi dan waktu petang selepas mandi juga.Ikat bengkung sekuatnya supaya tak mudah terbuka dan lilitkan bengkung tu sampai ke bahagian punggung.Ingat ye.punggung kita pun aligmen dah lari..kasi padatkan semula.jangan biarkan jatuh menggelebeh
  • kalau rajin buka bengkung, bolehlah sapu minyak panas ,air limau dan kapur selalu.
  • bila kita berbengkung, masa tu lah nampak kita berjalan penuh sopan,kepit jer..hehe..secara tak langsung bahagian bawah kita pun tak terbuka
3.makan jamu pada saya adalah wajib.Jamu yang saya guna dulu ialah Nona Rogay, Salindah ,dan yang terkini adalah Leesa formula.Masa berpantang kelima lima anak ni saya belum jumpa dengan ShakleeKalau nak makan jamu, biasanya tak boleh makan pada minggu pertama sebab miungkin jamu yang panas akan memberikan kesan pada perut baby.So minggu kee dua atau ketiga boleh la makan sampai la habis pantang.Bagusnya makan jamu untuk mengecutkan peranakan, melancarkan perjalanan darah serta menyingkirkan toksin yang ada dalam badan

4.Berurut memang wajib ,saya akan berurut pada hari ke tiga atau ke empat selepas bersalin.Tujuan berurut adalah untuk melancarkan kembali perjalanan darah keseluruh anggota badan.Berurut juga dapat menaikkan kembali dan membetulkan kedudukan peranakan kita yang mungkin jatuh atau berubah posisi.Selepas berurut badan rasa lebih segar an ringan untuk bergerak.Biasanya saya akan berurut selama 7 hari.

5.Makan makanan yang berkhasiat, ikan segar, lebihkan protin seprti ikan dan daging serta sayur sayuran dan buah buahan.Satu masalah besar ialah sembelit ketika dalam pantang...adusssss..Tuhan aja yang tahu..so banyakkan makan buah tapi ingat jangan buah yang sejuk sejuk macam betik.Limau dan pisang ok.Tapi kalau nak lagi senang korang boleh try ostrematrix,insyaallah korang tak akan trauma bila nak buang air ..

6.Minum air kosong .tk boleh minum teh yang biasa tu sebab teh angin.kalau dah teringin sangat minumlah cinch tea.Dulu saya tak jumpa pun.Korang boleh amalkan cinch tea ni sebab ia akan detox disamping memberi tenaga untuk berjaga malam..baby selalu nangis kan..cinch tea ni membantu juga untuk menguruskan badan.

Bagi anda yang malas nak makan jamu yang perlu dibancuh ,nak telan kena tutup tutup hidung,sekarang korang boleh dapatkan set vitamin yang sangat berbaloi.Disamping dapat memabntu mengembalikan bentuk badan macam anak dara, kulit korang pun akan menjadi bertambah gebu dan cantik.Baby yang menyusu pun boleh dapat kesa yang sama.Boleh la try ESP, Vitamin c, B complex, Vitlea, Omega,Zinc ,Alfalfa..senang cepat dan jika korang istiqomah makan vitamin ni ,fuhhh..dapat kembali bentuk badan yang di idamkan..isnyaallah..Set berpantang ni korang boleh pilih ikut bajet. Setiap satudi jual berasingan.

Kalau time ni ,anak dah semakin membesar,perut korng pun semakin membesar tapi tak da baby, tu tandanya terlebih makan..Pakai kain pun dah tak muah..Try la makan HERBLAX kasi detox semua ,kasi cuci usus usus yang tersekat dengan sisa2 pemakanan.Disamping tu boleh cuba OMEGA GUARD yang membantu memecahkan lemak dan mengurangkan  kolestrol .
Okey..setakat tu dulu perkongsian saya kali ni.Harap harap dapat memberi manafaat kepada korang yang membaca..kalau nak chat dengan saya pun boleh..

ibu bersalin


su|shaklee Masjid Tanah|Kuala Sungai Baru|Sungai Udang|Pengkalan Balak|ALorgajah|Pos seluruh Malaysia.

suhaila abdul
010 8798077

No comments:

Post a Comment